Analizując temat usuwania filtrów cząstek stałych, nie można oprzeć się wrażeniu, że ktoś chyba odpuścił sobie w szkole matematykę. Wiemy wszyscy, że filtry DPF są drogie. Zaawansowana konstrukcja, metale szlachetne i ziem rzadkich, konieczność utrzymania odpowiedniej skuteczności przy rozsądnej żywotności i kosztach sprawiają, że ceny filtrów DPF potrafią zaskoczyć. Dodatkowo większość filtrów DPF jest przeznaczone jedynie do jednego konkretnego modelu, co warunkowane jest indywidualną budową układu wydechowego w każdym samochodzie, co oznacza, że filtr DPF również musi być dedykowany. Jednak, biorąc pod uwagę fakt, że większość wyposażonych w DPF samochodów w Polsce to samochody pochodzące zza Odry, nie można nie przyznać, choć częściowej racji stwierdzeniu, że można znaleźć oryginalne zamienniki takich DPF-ów jak te pasujące do VW czy Audi u producentów takich jak na przykład Bosch. I tutaj mamy bardzo zaskakujący fakt, ponieważ cena filtra DPF Bosch do popularnego modelu oscyluje w granicach 1500 złotych. Przy oddaniu do skupu starego DPF-a, koszt całkowity za nowy DPF, nie przekracza 700-800 złotych. Stosunkowo niewiele jak za zachowanie zdrowia w niezłym stanie przez następne 180 tysięcy kilometrów, ponieważ taką żywotność DPF-a deklaruje Bosch. Idąc tym tokiem, wycięcie DPF sprawi, że na naszej głowie pojawi się mnóstwo problemów, których do tej pory nie dopuszczaliśmy do siebie, udowodniliśmy to w poprzednich akapitach. Koniecznym więc staje się przeprogramowanie sterownika silnika lub jego „zachipowanie” czyli wykorzystanie zewnętrznego emulatora DPF, który sprawi, że sterownik „zapomni” o dpfie. Koszt najtańszego chińskiego emulatora to koszt nie mniejszy niż 250 złotych. Jeśli dodamy do 250 złotych za (zaznaczmy, najtańszy) emulator, cenę wycięcia DPF-a (500-700 złotych) i programowanie sterownika, wgrywanie nowych map dla wtryskiwaczy (podobna usługa w warsztacie mogła kosztować i 200, i 500 złotych) okazuje się, że cena usunięcia DPF wcale nie sprawiła, że cokolwiek zaoszczędziliśmy, a do tego staliśmy się bezlitosnym chemicznym trucicielem.
Filtr cząstek stałych DPF, FAP to urządzenie służące do zatrzymywania i neutralizowania cząstek sadzy.
Do zapchania filtra dochodzi, gdy w DPF-ie zgromadzi się zbyt dużo sadzy.