Praca w trybie awaryjnym jest sygnalizowana lampką kontrolną na liczniku. W trybie awaryjnym nie powinno się jechać dłużej niż do najbliższego warsztatu lub parkingu. Tryb taki pozwala na ogół na przejechanie kilku kilometrów. Po całkowitym zatkaniu DPF-a samochód się zatrzyma na skutek zadławienia spalinami.
Nie zwlekaj z naprawą ! Nie czekaj, aż samochód odmówi posłuszeństwa na trasie i będziesz musiał go odholować do warsztatu !
Skutki użytkowania samochodu z zapchanym DPF mogą być jeszcze gorsze, kiedy dojdzie do zatarcia turbosprężarki lub całego silnika.
Podczas częstych prób wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych, inicjowanych automatycznie przez sterownik silnika lub co gorsze wymuszanych komputerowo przez niektórych mechaników, dochodzi do rozrzedzenia oleju silnikowego niespalonym paliwem, dotryskiwanym do cylindrów podczas wypalania DPF-u.
Rozcieńczony olej traci swoje właściwości smarne co doprowadza do zatarcia, najczęściej w pierwszej kolejności turbiny ponieważ dodatkowo podczas tzw. wymuszonej regeneracji pracuje ona w znacznie podwyższonej temperaturze ale także całego silnika.
Filtr cząstek stałych DPF, FAP to urządzenie służące do zatrzymywania i neutralizowania cząstek sadzy.
Do zapchania filtra dochodzi, gdy w DPF-ie zgromadzi się zbyt dużo sadzy.