Do zapchania filtra dochodzi, gdy w DPF-ie zgromadzi się zbyt dużo sadzy.
Mówiąc wprost – jeździcie przede wszystkim po mieście, nie tworzycie tym samym odpowiednich warunków do oczyszczenia się filtra ze znajdujących się w nim cząsteczek, więc filtr jest przepełniony i nie pracuje prawidłowo.
Zbierające się cząstki sadzy w filtrze powodują utratę wydajności i jego stopniowe zapychanie. W większości pojazdów stosuje się filtry jednokrotnego użytku, wymagające wymiany po jego nasyceniu. Występują również filtry samo czyszczące, które przy temperaturze powyżej 600 stopni celsjusza spalają sadze. Niektóre koncerny stosują filtry aktywne, gdzie tak naprawdę są systemami bez obsługowymi. Sterownik silnika na podstawie czujników temperatury i różnicy ciśnień przeprowadza proces regeneracji DPF.
W wyniku której cząstki stałe są wypalane. Wypalenie odbywa się poprzez dodatkowy tzw. piąty wtryskiwacz lub zmianę charakterystyki czasu i kąta wtrysku, dzięki temu temperatura wydechu jest podniesiona i sadze są wypalane.
Do głównych objawów pojawienia się problemu zapchanego filtra cząstek stałych można zaliczyć obniżenie osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy, przybywanie oleju silnikowego, nagłe wzrosty mocy silnika czy też przechodzenie napędu w tryb awaryjny.
FILTR DPF TO SWEGO RODZAJU „KOSZ NA ŚMIECI” GDY DOCHODZI DO JEGO ZAPCHANIA NIE MÓWIMY O AWARII LUB JEGO USZKODZENIU WRĘCZ PRZECIWNIE TAKI FILTR DPF WYKONAŁ SWOJE ZADANIE.
Przyczyny awaryjnego zapchania filtra DPF sadzą:
- Zużyte wtryskiwacze Common Rail– w niewłaściwy sposób rozpylają paliwo w komorach spalania. Zbyt duża ilość paliwa w stosunku do ilości powietrza powoduje silne dymienie na czarno i duże ilości sadzy.
- Wadliwe czujniki różnicy ciśnień przed i za filtrem.
- Niesprawne czujnki temperatury na filtrze DPF.
- Uszkodzona turbosprężarka – może być powodem przedostawania się oleju silnikowego do układu dolotowego i dalej do komór spalania. Spalanie oleju silnikowego będzie powodem powstawania większych ilości dymu i sadzy.
- Rzadko wymieniany zatkany filtr powietrza – utrudnia dopływ powietrza do turbosprężarki i komór spalania, przez co trafia do nich zbyt mało powietrza. Spalanie zbyt bogatej mieszanki powoduje powstawanie dużych ilości dymu i sadzy.
- Uszkodzony (albo zabrudzony) przepływomierz powietrza – na skutek wadliwych wskazań komputer ECU nie będzie w stanie dobrać odpowiednich ilości paliwa do ilości powietrza. Może to skutkować wtryskiwaniem do komór spalania zbyt dużych ilości paliwa w stosunku do ilości powietrza. A to jak już wiemy, jest powodem powstawania zbyt dużych ilości czarnego dymu i sadzy, który zapycha filtr DPF.
- Zużyte świece żarowe – nie są w stanie odpowiednio podgrzać komór spalania przez co emisja sadzy jest znacznie wyższa od standardowej w czasie pierwszych minut jazdy.
- Zużyte pierścienie tłokowe – powodują przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania. Spalanie oleju silnikowego jest powodem powstawania dużych ilości dymu i sadzy.
- Nieszczelność obudowy stalowej filtra DPF.
- Nieprofesjonalny chiptunning.
- Stosowanie zamienników filtrów cząstek stałych.
- Krótkie odcinki jazdy. Przerywanie automatycznego trybu wypalania sadzy podczas jazdy.
Przyczyny stopniowego zapychania filtra DPF popiołem.
- Brak stosowania niskopopiołowych olejów silnikowych typu SAPS.
- W przypadku mokrego filtra cząstek stałych typu FAP częste tankowanie paliwa. Każdorazowe otwarcie wlewu powoduje „wstrzyknięcie” dodatku EOLYS do paliwa. Efektem ubocznym spalania tego typu dodatków jest popiół trafiający do kanałów filtra.
- Produkty zużycia silnika i korozji trafiające do filtra DPF.
- Nisiej jakości paliwo oraz stosowanie dodatków do paliwa.