Dlaczego filtry się zapychają?

Do zapchania filtra dochodzi, gdy w DPF-ie zgromadzi się zbyt dużo sadzy.

Mówiąc wprost – jeździcie przede wszystkim po mieście, nie tworzycie tym samym odpowiednich warunków do oczyszczenia się filtra ze znajdujących się w nim cząsteczek, więc filtr jest przepełniony i nie pracuje prawidłowo.

Zbierające się cząstki sadzy w filtrze powodują utratę wydajności i jego stopniowe zapychanie. W większości pojazdów stosuje się filtry jednokrotnego użytku, wymagające wymiany po jego nasyceniu. Występują również filtry samo czyszczące, które przy temperaturze powyżej 600 stopni celsjusza spalają sadze. Niektóre koncerny stosują filtry aktywne, gdzie tak naprawdę są systemami bez obsługowymi. Sterownik silnika na podstawie czujników temperatury i różnicy ciśnień przeprowadza proces regeneracji DPF.

W wyniku której cząstki stałe są wypalane. Wypalenie odbywa się poprzez dodatkowy tzw. piąty wtryskiwacz lub zmianę charakterystyki czasu i kąta wtrysku, dzięki temu temperatura wydechu jest podniesiona i sadze są wypalane.

Do głównych objawów pojawienia się problemu zapchanego filtra cząstek stałych można zaliczyć obniżenie osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy, przybywanie oleju silnikowego, nagłe wzrosty mocy silnika czy też przechodzenie napędu w tryb awaryjny.

FILTR DPF TO SWEGO RODZAJU „KOSZ NA ŚMIECI” GDY DOCHODZI DO JEGO ZAPCHANIA NIE MÓWIMY O AWARII LUB JEGO USZKODZENIU WRĘCZ PRZECIWNIE TAKI FILTR DPF WYKONAŁ SWOJE ZADANIE.

Przyczyny awaryjnego zapchania filtra DPF sadzą:

Przyczyny stopniowego zapychania filtra DPF popiołem.

Jak działa filtr DPF?

Filtr cząstek stałych DPF, FAP to urządzenie służące do zatrzymywania i neutralizowania cząstek sadzy.

Dlaczego filtry się zapychają?

Do zapchania filtra dochodzi, gdy w DPF-ie zgromadzi się zbyt dużo sadzy.

Kary za brak filtra DPF/FAP

Wycięcie filtra DPF i konsekwencje takiej decyzji